March 25, 2005

هفته پنجم





مدت برنامه: ۳۱ دقیقه.

در این برنامه داریم:

۱- پوشش سفر کوتاه ما به سانفرانسیسکو برای کمک به راه ‌اندازی روباتی که از دبیرستان تیزهوشان کرمان در ایران برای شرکت در مسابقات روباتها به اینجا فرستاده شده بود.
۲- گزارشی از چهارشنبه سوری از برکلی.
۳- اولین نمازجمعه برگزارشده توسط یک زن در نیویورک.
۴- ماجرای تری شایوو ، زنی که پانزده سال در کما بوده و شوهرش می‌خواهد که زنش بتواند بمیرد.
۵- رادیوهای ماهواره‌ای.
۶- نوع جدید پلِی اِستِیشن ها و هجوم طرفداران برای خرید آنها.


به این برنامه گوش کنید( ۱۱.۲مگابایت).

اگر با مودم وصل می‌شوید به کیفیت پایینتر برنامه اما با فایلی کوچکتر گوش کنید( ۲.۴مگابایت).


fixing_robot.jpgvideo of the robot

Length : 31 minutes.
This week, our program includes:
  1. Our short trip tonight to San Francisco to help Ali Khaki who was trying to set up a robot that is sent by a highschool-student robot group from Kerman, Iran to a robocup competition at SF State University.
  2. A report from Charshanbeh Souri at Berekley, CA.
  3. The news about the first friday prayer headed by a muslim woman.
  4. Terry Schiavo case and why it was wrong for Senate to interfere.
  5. What are sattelite radios?
  6. The release of the new playstation and fan rushing to buy it.
Click here to listen to the program.(11.2 MB).
If you are connecting internet using a modem click here for a smaller file.
flags_in_robocup.jpg
Posted by haftegi at 2:55 AM | Comments (3)

March 23, 2005

چگونه یک پادکست هوا کنیم؟

این یکی از اولین راهنماهای ساختن پادکست به فارسی است. امیدوارم این راهنما بتواند به ایرانیان کمک کند که پادکستهای جدید بسازند و از امکانات این تکنولوژی جدید بهره ببرند. امیدواریم دیگرانی که در این زمینه تجربه‌ای دارند نیز با نوشتن راهنما‌های جدید به پادکست‌های ایرانی کمک بکنند که برنامه‌های خود را بهبود ببخشند. اگر شما هم راهنمایی در این زمینه نوشتید ما را خبر کنید تا به راهنمای شما لینک بدهیم. اگر پس از خواندن راهنمای ما هنوز ابهامی بود در قسمت نظرات سوال خود را بنویسید.

چگونه پادکست هوا کنیم؟


پادکست چیست؟
پادکست podcast هنوز معادل فارسی ندارد و چون خیلی شبیه کلمات فارسی است (بخاطر «پاد» اولش و «ست» آخرش) احتمالا در فارسی بهمان شکل وارد خواهد شد. پادکست به نوع جدیدی از رادیوهای اینترنتی گفته‌می‌شود که شنوندگان می‌توانند برنامه هایشان را بطور اتوماتیک توسط نرم‌افزارهایی که ما آنها را پادکٍش می‌نامیم گوش‌کنند. پادکستها معمولا آماتوری و غیر رسمی هستند. نسبت پادکست به رادیوی اینترنتی مثل نسبت وبلاگ است به روزنامه اینترنتی.
پادکست از دو فایل تشکیل شده‌است: یکی فایل(یا فایلهای) صوتی و دیگری فایلی که نشان میدهد محتوای برنامه‌ها چیست. فایلهای صوتی معمولا فرمت mp3 دارند. فایلی که محتوای برنامه‌ها را نشان می‌دهد فرمت RSS دارد (بعنوان مثال این فایل.)
با خواندن این راهنما یاد می‌گیرید که چگونه به یک پادکست گوش‌کنید و همچنین یک پادکست بسازید.

چگونه به یک پادکست گوش کنیم؟
اگر سایت مورد نظر لینک مستقیم به فایل mp3 بدهد که فقط لازم است روی لینک کلیک کنید. اگر سایت آدرس پادکست را داده، که مثلا برای سایت ما هست http://haftegi.7rooz.com/pod.xml، شما برای گوش دادن به پادکست به یک نرم‌افزار نیاز دارید که ما آنرا پادکِش (پاد را می کِشَد)می‌نامیم. ما نرم‌افزار ipodder را پیشنهاد می‌کنیم. بعد از نصب این نرم‌افزار می‌توانید آدرس هر پادکست را در آن وارد کنید و این نرم‌افزار برنامه‌های رادیویی آن پادکستها را بطور اتوماتیک دریافت خواهدکرد.

ipodder_1.gif

اگر شما يک دستگاه iPod داشته باشيد، ميتوانيد از اين تکنولوژی لذت بيشتری ببريد. نرم افزار iTunes به طور خودکار برنامه‌های جديد ايستگاههای پادکستی را که شما به آنها علاقه داريد، دريافت کرده و شما ميتوانيد آنها را به iPod خود انتقال داده و در ورزشگاه، ماشين، و يا در اتوبوس به آنها گوش کنيد.

چگونه یک پادکست درست کنیم؟
برای درست‌کردن یک پادکست لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:
لازم به ذکر است که ساختن پادکست به آسانی ساختن یک وبلاگ نیست، ولی آنقدرها هم سخت نیست.


۱- شما نیاز به یک ایده برای برنامه رادیویی خود دارید. سعی کنید به سوالهای زیر فکر کنید:
چه موضوعي را می‌خواهید پوشش‌دهید؟ چه شنوندگانی می‌خواهید داشته باشید؟ چه لحنی می‌خواهید داشته‌باشید(خودمانی، رسمی، بامزه)؟ در چه موردی اطلاعات خوبی دارید؟

۲- چند خط بنویسید که در برنامه چه می خواهید بگویید. برای هر بخش یک یا دو خط بنویسید. این کار ضبط برنامه را آسان‌تر می‌کند. خوب است که موزیک برنامه‌تان را هم انتخاب کنید. بدون موسیقی برنامه‌تان خشک خواهد بود.

۳- شما به يک نرم‌افزار برای ضبط صدا و ويرايش برنامه نیاز دارید. ما برنامه آودِسیتی Audacity را پیشنهاد می‌کنيم. از اینجا دانلود بکنید. فراموش نکنید که LAME MP3 Encoder را هم از همانجا دانلود کنید(جزو دانلودهای اختیاری است، ولی شما به آن نیاز دارید). بعد از دريافت Audacity، آن را روي کامپيوتر خود نصب کنید.

audacity_0.gif

۴- کار با آودِسیتی خیلی آسان است. فراموش نکنید که ابتدا میکروفن کامپیوتر را وصل کرده و آنرا روشن کنيد. بعد دکمه قرمز مخصوص ضبط را در نرم‌افزار آودٍسیتی فشار دهید و شروع به حرف زدن کنید. سعی کنید به حد کافی بلند صحبت بکنید. بعد از تمام شدن صحبت می‌توانید دکمه توقف را بزنید. این دکمه‌ها همه شبیه همان دکمه‌های ضبط صوت معمولی هستند.

audacity_1.gif
۵- اگر یک بار دیگر دکمه ضبط را بزنید، یک خط (تِرَک یا رِیل) دیگری ضبط خواهید کرد.

audacity_2.gif

در صورتی که از زمان شروع و اتمام صدا راضی نيستيد، ميتوانيد مطابق شکل زير با انتخاب Time Shift Tool آنرا به عقب و جلو ببريد.

audacity_3.gif

۶- حالا می‌توانید به صدای ضبط شده خود گوش کنید. اگر ميخواهيد قسمتي از صدا را حذف کنيد، می‌توانید آنرا انتخاب کرده و با رفتن به منوی ادیت آنرا cut کنید.

اگر بخواهید یک برنامه خوب ارایه بدهید و وقت خوانندگان خود را هدر ندهید باید روی ادیت کردن وقت بگذارید. می‌توانید سرفه‌ها یا اُهوم ها را حذف بکنید. می‌توانید موسیقی به برنامه اضافه کنید و هزار کار دیگر. بار اولی که برنامه می‌خواهید درست کنید مردم از شما انتظار چندانی نخواهند داشت که همه چیز را خوب بکنید. بار اول می‌توانید زیاد روی ادیت کردن وقت صرف نکنید.

۷- بعد از اتمام کار، برنامه خود را با رفتن به منوی File/Export as MP3 ضبط کنید. اولین باری که می‌خواهید فایل را به MP3 تبدیل کنید احتمالا آودسیتی از شما خواهد خواست که برایش جایی که LAME MP3 Encoder را گذاشتید را نشان دهید که راحت است.

audacity_4.gif

۸- فایلی که با پارامترهای عادی آودسیتی ضبط می‌کنید خیلی بزرگ در می‌آید. از آنجا که شنوندگانی که با مودم وصل می‌شوند نمی توانند فایلهای بزرگ دانلود کنندِ، شما بهتر است که آن پارامترها را تغییر بدهید. به قسمت Preference/Quality برید و Default Sample Format را به ۱۶ بیت کاهش بدهید. بعد به Preferences/File Formats برید و MP3 Export Setup/Bit Rate را به ۱۶ کاهش بدهید. این دو کار باید اندازه فایلهای شما را به طرز محسوسی کاهش دهد.

۹- حالا که یک فایل MP3 درست کردید یک بار به آن گوش دهید که ایرادی نداشته باشد. بعد آنرا به وبسایت خود upload کنید.

۱۰- حالا زمان آنست که فايل RSS خود را درست کنید. به این وبسایت بروید و تمام اطلاعات لازم را در فرم وارد کنید. بعد از وارد کردن اطلاعات، این سایت یک کد کوتاه بزبان XML تولید می‌کند که می‌توانید آنرا به یک فایل با پسوند xml کپی‌کنید. اگر از ویندوز استفاده می‌کنید از Notepad برای اینکار استفاده کنید. این فایل RSS شما خواهد بود. بعد از save آنرا به سایت خود آپلود‌کنید. مثلا ما یک فايل به نام pod.xml درست کرديم و برنامه هاي جديد را آنجا وارد میکنیم. کسانی که از پادکِش استفاده می‌کنند برای گوش کردن به برنامه‌هاي جديد فقط به آدرس این فایل نیاز دارند.
RSS_1.jpg
RSS_2.jpg

۱۱- چون هنوز خیلی از شنوندگان با نحوه گرفتن پادکستها بوسیله نرم‌افزارهای پادکش آشنايي ندارند، بهتر است که لینک مستقیم به فایل MP3 را روی سایتتان بگذارید.

۱۲- بهتر است هربار که برنامه جدیدی دارید فایل RSS خود را ويرايش کرده و آدرس برنامه جديد را به آن اضافه کنيد.

۱۳- برنامه شما آماده است. به سایت Audio Weblogsبروید و باوارد کردن آدرس فایل RSS خود در آنجا دنیا را از برنامه خود با خبر کنید.

اگر تمام این مراحل را با موفقيت طي کرده‌ايد، حالا جزو پادکستٍرها (یا بقول ما پادکستِگارها) حساب می‌شوید. فراموش نکنید که به ما ایمیل بزنید تا ما به برنامه شما لینک بدهیم.

در حال حاضر صدها پادکست به زبانهای مختلف دنيا وجود دارد. شما ميتوانيد براي پيدا کردن ليست اين پادکستها و گوش دادن با آنها به سايت Podcast.net برويد. تا کنون چندين پادکست به زبان فارسي نيز راه‌اندازی شده که از جمله ميتوان به راديو هودر، عبدالقادر بلوچ و محمود بشاش به عنوان پيشگامان اين زمينه اشاره کرد.

اگر در انجام هريک از مراحل فوق به مشکلی برخورديد، لطفا به ما ايميل بزنيد تا هم به شما کمک کنيم و هم اين خودآموز را به‌روز‌آوري کنيم.

اگر می‌خواهید این راهنما را دانلود کنید اینجا را کلیک کنیدتا این راهنما را به فرمت مایکروسافت وُرد دریافت کنید.

مطالب تکمیلی: امین ثابتی در وبسایت ندای‌امروزراهنمای دیگری برای پادکست نوشته ‌است. مخصوصا در مورد فایل RSS جزییات بیشتری دارد.

بهمن از وبلاگ جستجو برای کسانی که بدنبال فضایی برای گذاشتن فایل صوتی خود هستند وبسایت BlogMatrix رو پیشنهاد می ‌کند.

Posted by haftegi at 12:59 AM | Comments (5)

March 21, 2005

فایلهای کوچک

ما سعی‌مان بوده که همیشه دو نسخه از برنامه ارایه بدهیم. نسخه کوچکتر فایل برای کسانی مناسب است که با مودم به اینترنت وصل میشوند. چون بیشتر شنودگان ما از ایران با مودم وصل میشوند ما سرعت دانلود را برنامه ‌مان را در ایران اندازه گرفتیم. برنامه بیست دقیقه‌ای ما با اندازه فایل ۱.۷ مگابایت در زمان شش دقیقه قابل دانلود است. بنابراین برنامه براحتی در ایران قابل شنیدن است. بسیار مفید خواهد بود اگر دیگر پادکستهای فارسی نیز فایلهای کوچکتر مخصوص شنودگانی که از ایران به برنامه‌ها گوش می‌کنند درست کنند.

Smaller Audio Files

We always provide a smaller file version of our program. The smaller version is usefull for people who are connecting to internet using a modem. Since most of our audience from Iran are connecting using a modem, we measured the download time in Iran. It took 6 minutes for downloading our 20 minute program (1.7MB). Since the time of download is much shorter than the length of the program, it means listening to these podcasts is perfectly practical in Iran. We encourage other Iranian podcasters to provide a smaller version of their audio programs.
Posted by haftegi at 2:17 PM

March 18, 2005

هفته چهارم

مدت برنامه : ۳۵ دقیقه
در این برنامه:
۱- مصاحبه‌ای با جهانشاه جاوید سردبیر مجله اینترنتی پرخواننده ایرانی
۲- خبر رای دادگاه بنفع اِپل کامپیوتر بر علیه سه وبسایت اینترنتی که دست به انتشار اسرار تجاری اِپل زده بودند.
۳- کلاهبرداریهای اینترنتی
۴-اخبار ایران: اجلاس اپک در اصفهان، پیشنهاد آمریکا به ایران

به این برنامه گوش کنید(۷مگابایت).

همجنین می‌توانید به کیفیت پایینتر برنامه اما با فایلی کوچکتر گوش کنید(۳مگابایت).

اگر به ما لینکی می‌دهید به ما اینامه (ایمیل) بزنید تا ما از شما در برنامه تشکر کنیم.




Length of the program: 35 min
This program includes:
1- An interview with Jahanshah Javid, the editor of popular online Iranian Magazine.
2- Discussion of the case Apple vs Bloggers.
3- What are Internet scams?
4- Iran news: the OPEC conference in Isfahan, the US concessions and Iran's rejection.

Click here to listen to the program.(7MB)




Posted by haftegi at 4:16 AM | Comments (7)

March 11, 2005

هفته سوم

مدت برنامه : ۲۲ دقيقه
مطالب اين برنامه :
۱- گزارش پارتی در دانشگاه استنفورد
۲- تغيير قانون مربوط به ورشکستگی در آمریکا توسط جمهوریخواهان کنگره.
۳ - اخبار تکنولوژی: تلفنهای همراه جدید برای کودکان؛ ابر کامپیوتر جدید از اینتل؛ مونیترهای سه بعدی.

برای گوش‌کردن به برنامه اينجا را کلیک کنید.
اگر سرعت اینترنتان کم است، به این نسخه با کیفیت پایینتر گوش‌کنید.





Length: 22 minutes
This program includes:
1- a report from a Persian party at Stanford
2- Discussion on the change of bankruptcy law by the Republicans in Senate.
3- Technology news: new cellphones for kids; The fastest supercomputer of world (Blue Gene); 3D monitors.

To listen to the program, please click here.
Click here if you don't have a fast Internet connection.



Posted by haftegi at 5:34 AM

March 4, 2005

هفته دوم

supreme_court.jpg
برنامه این هفته ما بیست و دو دقیقه است و شامل قسمتهای زیر است:

- تصمیم اخیر شورای عالی قضایی آمریکا در جهت ممنوعیت اعدام نوجوانان مجرم
- تلفنهای اینترنتی چگونه کار می کنند؟
- اخبار اینترنتی (شرکت یاهو ده ساله شد و به همه مشترکانش بستنی داد)

برای شنیدن برنامه اینجا را کلیک کنید.

اگر سرعت اینترنتان خوب نیست به این فایل کوچکتر (حدود 1.6 مگابایت) که کیفیت صدایش اندکی از فایل قبلی کمتر است گوش کنید.

اگر دوست دارید از برنامههای آینده ما با خبر شوید، میتوانید نشانی اینامه (ایمیل) خود را در قسمت مژده رسان سمت راست صفحه واردکنید.




Our second program is roughly 22 minutes. We cover the following topics in our program:

1- The ruling against applying capital punishment to minors by the US federal Supreme Court. (1min-9min)
2- What is "Voice over IP" (VoIP)? (9min-15min30sec)
3- Internet News: The tenth anniversary of Yahoo and its icecreams give away. (15min30sec-22min)

Click here to listen to the program.
If you are on dialup or slow Internet connection, click here to listen to a smaller with a lower quality audio file(~1.6MB).

We are working to improve our programs both in terms of the content and the sound quality. We welcome your suggestions. You can leave us a comment, send us an email or leave us a voice message. We also encourage you to signup to our annoucement list (could be found in the right side of the page) to receive notices of our future programs through emails.


Posted by haftegi at 1:28 AM | Comments (3)